En lång historia kort



Eftersom jag inte berättat om några filmer på ett tag tänkte jag göra en kort återberättelse om de jag sett.
De Namnlösa och Dödens våning är två filmer i likelse med R:E:C, en mycket bra skräckfilm.
Eftersom de skulle vara i likelse med den filmen var vi väldigt förhöppningsfulla. Båda är för övrigt spanska.

De Namnlösa: En film man kankse inte ska sätta i genren skräck/horror utan med thriller. Den handlar om en mamma som fick sitt barn mördat på det mest sjuka sett, man kunde inte identifiera flickan förutom att ena benet var längre än det andra, precis som deras flicka. Man avsluta fallet och konstatera att det var deras flicka trots allt. Fem år går och mamman är nu ensamstående (hon kunde inte leva ihop med mannen efter vad som hänt).
Hon är nu utarbetad och samtidigt som hon unnar sig två veckor ledigt börjar konstiga samtal och ledtrådar till hennes lilla flicka äga rum. Man får följa mammans hopp i att dottern är vid livet och vägen till sanningen om vad som faktiskt hände. Det är spännande men samtidigt ganska tröttssam berättelse som nog är lite väl för invecklad och väldigt tunnt slut, som visserligen får dig att tänka lite Betyg: 5/10

Dödens våning: Denna film var den som skulle efterlikna R:E:C mest när det gäller foto och stämning.
Handlar om två kära medelålders vuxna som letar efter lägenhet. Trots misslyckande innan beger dom sig tolv mil utanför staden från att ha svarat på en annons de fått i brevlådan. Huset är skrämmande likt huset R:E:C är inspelad i och vi började tro att så faktiskt var fallet med. Hursom helst, En kvinna som utser sig för att vara mäklaren visar dom runt i lägenheten som är högst upp i denna stora spökliknande byggnad. Fastän dem inte är intresserade får de se en bild på sig själva och mannens skor som varit borta under en lång tid är i lägenheten.
Samtidigt får sig mannen tre snabba slag med en brödroster och sen börjar allt ta fart. "Nej, jag är inte galen, det var jag när jag var dum och använde dockor för att fylla ut lägenheterna, nu använder jag människor". Mer behövs inte säga om handlingen.
Dock så tycker jag inte filmen var speciellt bra. Jag blev nog mer förbannad över att en cool story som det blev misshandlad av kasst skådespeleri, dåliga reaktioner då de slåss för sin överlevnad inte är på tapeten för huvudrollerna. Och sämst av allt är väl att mördaren i fråga är en äldre kvinna, smal och skrynkig. Visserligen på ett psykotiskt sätt men helt osannolikt för oss som ser filmen. Ifall de satt en stor fet maskulös kvinna med en yxa som brödkniv och sinne som Jack Nicholson ur "The Shining" hade betyget gått upp radikalt.
Betyg: 6/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0